Kun hänen oppilaansa palasivat onnistuneilta
saarnamatkoilta, joille hän oli heidät lähettänyt, hän riemuitsi: "Minä
ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, siitä, että olet salannut tämän
järkeviltä ja viisailta mutta olet ilmoittanut sen lapsenmielisille. Näin sinä,
Isä, olet hyväksi nähnyt.”
Tapasin naisen joka sanoi näkevänsä että minussa oleva
rakkaus on tullut minuun isältäni. - Ohoh, ajattelin, ja aiemmista tavoistani
poiketen myös sanoin ääneen, että ajatus tuntui mahdolliselta, vaikkakin oli
minulle täysin uusi.
Tunnen rakkauden olemisena. Muistan kokeneeni olon että olen
rakastettu kymmenvuotiaana soutuveneen pohjalla. Äiti ja isä soutivat
vuorotellen pitkää matkaa ystävien uudelle mökille saareen. Pikkusisko ja -veli
olivat nukahtaneet. Kukaan ei ollut kenenkään kanssa eri mieltä eikä odottanut
että joku tekisi jotakin eikä vain olisi. Kaikki oli hetken ajan hyvin.
Tuo sama mitään vaatimaton kotoisuus ympäröi minut nykyään
useinkin. En ole vihainen itselleni siitä että istun pitkiä aikoja pelaamassa
pasianssia tietokoneella tai että en tule soittaneeksi äidille joka viikko.
Enkä ole vihainen lapsille siitä ettei heillä ole tarvetta raportoida minulle
saaneensa töitä. (Uskoin naista myös, kun hän sanoi että olen lapsistani
sellaisella etäisyydellä kuin pitääkin olla.)
Kun hän tiesi aikansa käyvän vähiin ja oppilaittensa jäävän
pian ilman hänen seuraansa, Johannes kertoo hänen valmistaneen heitä siihen:
"Olen puhunut teille tämän, jotta teillä olisi minun
iloni sydämessänne ja teidän ilonne tulisi täydelliseksi. Minun käskyni on
tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä.
Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että antaa
henkensä ystäviensä puolesta. Te olette ystäviäni, kun teette sen minkä käsken
teidän tehdä.
En sano teitä enää palvelijoiksi, sillä palvelija ei tunne
isäntänsä aikeita. Minä sanon teitä ystävikseni, olenhan saattanut teidän
tietoonne kaiken, minkä olen Isältäni kuullut.”
Kun kohtasin kuolleen isäni terveyskeskuksessa kolmisen
vuotta sitten, suhteemme muuttui radikaalisti. Kaipaukseni parempaan yhteyteen
lakkasi. Kaikki esteet sille katosivat. Kaikki oli lopultakin hyvin. Häneen ei
enää sattunut.
Enää minun ei tarvitse pelätä isän tyytymättömyyttä.
Pettymyksen tuottamista. Enää ei ole ketään yläpuolellani katsomassa,
pärjäänkö. Ei tarvitse yrittää näyttää kenellekään muulle kuin itselle mitään.
Muitten kohdalla voin ajatella että on heidän asiansa, kelpaanko heille vai en,
mutta isälle olisin halunnut olla mieliksi, enkä kuitenkaan halunnut. Olisin
vain suonut että välimme olisivat olleet paremmat. Pelkäsin omaa vastuutani
siitä etteivät ne olleet, lamaannuin. Kun isän kanssa yritti olla eri mieltä
asioista, tuli yleensä nujerretuksi, tai nujersi.
Nuorempana tunnistin enemmän samankaltaisuutta isässä ja
minussa kuin äidissä ja minussa. Harvoin kuitenkaan osasimme toisiamme sanoin
lähestyä. Ehkä isän oleminen kaikesta hänen tuskailustaan huolimatta on
kantanut minua kaikki vuoteni (ja äidin myös, ja kaikkien joita olen tavannut,
isänkin oleminen muitten mukana).
Ehkä emme istuneetkaan isä ja minä joka aamu hiljaa puolen
tunnin yhteistä koulu- ja työmatkaa kolmen ja puolen vuoden ajan, vaikken
paljon muuta muistakaan. (Hän rakensi sittemmin minulle purjeveneen.)
Hän olisi halunnut tuhkansa siroteltavaksi mereen. Minä en
osannut päästää häntä liukenemaan kokonaan pois. En kestänyt hänen
perustelujaan: hän ei äidin mukaan halunnut jättää meille velvollisuutta hoitaa
hautaa. Teimme erinäisiä kompromisseja. Nyt voimme käydä sekä hautausmaan
tuhkansirottelualueella että eräällä merenrannalla ajattelemassa häntä.
Johanneksen mukaan kaikki alkoi häissä Kaanaassa. Siellä kolmikymppinen
mies ja hänen äitinsä ottivat vähän mittaa toisistaan. Äiti huomasi viinin
loppuneen ja katsoi poikansa voivan tehdä asialle jotakin. Poika torjui hänet
kiusaantuneena: ”Anna minun olla, nainen. Minun aikani ei ole vielä tullut.”
Äiti ei kuunnellut lastaan, vaan käski palvelijoita
toimimaan pojan ohjeiden mukaan. Ja poika toimi vielä äidilleen mieliksi ja
hommasi lisää viiniä.
En onnistunut olemaan lähtövalmis aamulla puoli yhdeksän,
vaikka äiti oli kahdesti pyytänyt ja lapsi neuvonut pakkaamaan jo illalla.
Myöhästyimme tuttujen mökiltä viisi minuuttia äidin ilmoittamasta
saapumisajasta. Myöhästyimme myös kymmenen minuuttia hänen ilmoittamastaan
lähtöajasta, koska suostuimme katsomaan vielä kasvihuoneen.
Istuimme hänen serkuntyttönsä uudessa ravintolassa
lounaalla serkunperheen kanssa. Kaksikymmentä yli kaksi tarjoilija kysyi,
halusimmeko jälkiruokaa. Äiti sanoi, että meidän piti lähteä puolelta. Tätini
halusi capuccinon ja minä latten, äiti jäätelöä. Serkku kysyi, miten kestimme
äidin määräilyä. Tällä tavalla passiivista vastarintaa tehden, vastasin, ja
tajusin samassa että nyt se oli tapahtunut. Minä olin uskaltanut avoimesti olla
eri mieltä äidin kanssa. Olin ehkä suututtanutkin hänet. Enkä ollut pudonnut
pikkutytöksi pelkäämään.
Mitään ei näkynyt ulospäin, paitsi serkunmies lähti hakemaan
autoa lähemmäs. Me odotimme ja joimme kahvimme, jatkoimme rupattelua ja kävimme
vessassakin. Matka jatkui leppoisasti. Sivusimme tilannetta kolmen kesken
asiallisesti muutamalla sanalla. Seuraavana päivänä kysyin aikatauluja. Äiti
sanoi todenneensa että oli parempi olla laatimatta niitä.
Enolleni sain taas vastata, kuinka kestän hänen
komentelujaan. Sanoin tottuneeni.
Kun äiti vei minut syksyllä katsomaan Mieletöntä oopperan
historiaa ja minä vein hänet sitä ennen syömään, keskustelimme niin
leppoisasti, että tulin kertoneeksi, kuinka tyytyväinen kesällä olin, kun
kestin hänen mahdollisen suuttumisensa, kun emme jatkaneet matkaa Rauman
ravintolasta juuri silloin kun hän tahtoi. Äiti sanoi, ettei ollut suuttunut ja
että kyllä hänelle sai sanoa vastaan, kuuluikin sanoa.
Eräs nainen kutsui hänet vieraakseen. Tämän sisko asettui
istumaan miehen jalkojen juureen ja kuunteli hänen puhettaan. Naisella oli
kädet täynnä työtä vieraita palvellessaan, ja siksi hän tuli sanomaan:
"Herra, etkö lainkaan välitä siitä, että sisareni jättää kaikki työt minun
tehtäväkseni? Sano hänelle, että hän auttaisi minua." Mutta hän vastasi:
"Martta, Martta, sinä huolehdit ja hätäilet niin monista asioista. Vain
yksi on tarpeen. Siskosi on valinnut hyvän osan, eikä sitä oteta häneltä
pois."
Lapsen kummit tulivat synttäreille, entinen esimies oli
yksi kummeista. Tieten tahtoen haastoin riitaa kahvipöydässä. Halusin, ettei minua
suljettaisi pois ystävieni elämästä niin kuin naispapit ja muut syntiset. Vielä
olin heidän ystävänsä, halusin olla sitä kerran naispappinakin.
Esimies menetti malttinsa ja minä menetin malttini. Kun
en iljennyt haukkua suoraan esimiestä ja miestä, otin esimerkkejä
synodilaisista. Mielestäni kyse oli laajemmasta ilmiöstä kuin yksittäisistä
ihmisistä. Heidät oli sidottu tiukkaan ajatuskuvioon, joka turhensi ja nollasi
kaiken muun paitsi oikean opetuksen, oikeat opettajat ja oikean
raamattunäkemyksen. Ilmoitin kannattavani naispappeutta siksi, että
vanhurskauttamisoppi pysyisi puhtaana. Ihminen pelastui ilman tekoja, ilman
oikeita mielipiteitä. Miesten mielestä olin luopunut Jumalan sanasta ja sen
mukana kaikesta muustakin.
Kysyin, olinko kristikunnan ulkopuolella, kun
periaatteessa olin valmis ottamaan pappisviran vastaan, vaikken sitä
käytännössä ehkä ottaisikaan. Esimies vastasi myöntävästi.
Toinen kummisetä supatti pois lähtiessään olevansa
samaa mieltä kanssani ja iloitsevansa siitä, että jaksoin ottaa asian esiin.
Epäuskoisena ja paatuneena oleminen tuntui suloiselta. Pyysin
kiivauttani mieheltä anteeksi.
Nainen ei välittänyt kuulla muitten juttuja eikä edes tavata
muita, vaan oli liikkeellä Sykarin kaivolla keskipäivällä, kuumimpana aikana,
jolloin muut pysyttelivät varjoissa. Hänellä oli ilmeisesti huono maine. Se ei
miestä häirinnyt sen enempää kuin sekään, ettei miehien ollut sopivaa puhutella
vieraita naisia eikä juutalaisten samarialaisia. Hän pyytää apua, vettä. Siitä
syntyy monipolvinen keskustelu, jonka aikana käy ilmi, että mies tietää naisen
rankan elämänhistorian: tällä on ollut viisi miestä, ja se jonka kanssa hän nyt
asuu, ei ole hänen miehensä. Myös mies puhuu itsestään ja tehtävästään. Nainen
väittää aina välillä vastaan, kun mies koettaa opastaa häntä.
Nainen vaikuttuu niin paljon, ettei enää pelkää muita
ihmisiä, vaan kylään palattuaan kertoo tapahtuneesta kaikille: - Hän kertoi
minulle kaiken mitä olen tehnyt.
Mies jonka olemassaolo ilahduttaa minua ei minusta piittaa.
Hän ilahtuu, kun astun ohi kulkiessani työhuoneeseen. Hän
kuuntelee, mitä mielessäni on, nettiä silmäillessään. Hän vastaa lyhyesti joka
neljänteen sähköpostiviestiini. Hän kysyy minut nähdessään kuulumisiani, jos
olen ollut kauan hiljaa.
Kun kysyn, lähteekö hän kanssani kahville tai kaljalle, hän
vastaa ”Ehkä”. Hän vastaa yhä uudestaan ”Ehkä joskus”, kunnes kerron että
minulla on hänelle kirjoittamista koskeva ehdotus ja että kertoisin sen kun
menemme kahville. Hän vastaa ehdotukseeni dialogin kirjoittamisesta ”Kyllä,
mutta ei vielä”.
Tunnistan hänessä paljon itseäni. Olen oppinut rakastamaan
itseäni rakastamalla avuttomuuttani hänessä. Kun hän vaikenee tai pakenee
tilanteista, annan itselleni anteeksi omat hiljaisuuteni ja pakoni – sekä hänen
että muiden suhteen. Kun hän kertoo harmejaan, tunnistan ne, mutten osaa
reagoida. En halua lausua fraaseja, enkä tehdä tungettelevia kysymyksiä.
Hätäännyn. Olen mielissäni ja kauhuissani. Vaikenen.
Kuvittelen kirjoitusteni vaikuttaneen hänen kirjoituksiinsa.
Hän ei vaikutuksia tunnista.
Tulen mustankipeäksi, kun hän kirjoittaa naisen
kosketuksesta. En hylkää tunnetta, vaikka aavistan sen valheellisuuden tai
ainakin vääristyneen koon. Se nyt vain on tässä. Otan sen hyvää tarkoittavana
räpsänä. Tämä nyt tuli riisumaan minua. Tappamaan minun tahtoni. Jotta se saisi
työnsä tehtyä, pelaan pasianssia. Ja huokailen.
Olen kirjoittanut hänelle rakkaudesta ja ajatellut, ettei
sen niin ole väliä mitä hän rakkaudella tekee, kunhan on iloisempi. Useimmiten
en edes haluaisi lähemmäs häntä, hankalaa.
Haluan olla räpsä. Kertoa ettei edes hänen tapansa hahmottaa elämää ole ainoa oikea. Asettautua näkösälle, että näinkin voi asioita nähdä ja elää.
Haluan olla räpsä. Kertoa ettei edes hänen tapansa hahmottaa elämää ole ainoa oikea. Asettautua näkösälle, että näinkin voi asioita nähdä ja elää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti