lauantai 5. toukokuuta 2012

Ensimmäinen hyppy


Tapahtui, kun olin 36-vuotias, että minut vihittiin marraskuussa lehtoriksi Oulun tuomiokirkossa. Olin silloin vastustanut naispappeutta puolet elämästäni haluttuani ensin hetken aikaa 17-vuotiaana papiksi. Elämä oli niin ristiriitaista, että olin silloin paennut hankalia päätöksiä pojan seuraan, joka sanoi, ettei tunteista kannattanut välittää. Jumala nimittäin välitti meistä, tuntui miltä tuntui. Olimme sittemmin menneet naimisiin, olin opiskellut teologiaa, synnyttänyt neljä poikaa, turhautunut kotona olemiseen, harrastanut huvikseni entistä kiivaammin naispappeuden vastustamista, koettanut käännyttää vastustajat näkemään Jumalan rakkautena ja Raamattua tärkeämpänä asiana. Naispappeuden vastustajat jopa maksoivat minulle palkkaa siitä. Olin väsyttänyt itseni ja hakemassa siihen helpotusta vihkimyksestä.

Naispappeutta vastustava piispa puki stolan toiselle olalleni. Hän laittoi kätensä pääni päälle. Kuulin: "Jeesus sanoo: Jos joku tahtoo olla minun palvelijani, seuratkoon minua. Missä minä olen, siellä on oleva myös minun palvelijani."

Missä minä olen! Kristus on kaikkialla, minä voin joutua mihin tahansa, ja Kristus on siellä joka tapauksessa!
Piispantalon kahvikutsuilla pidin pyydetyn puheen: Jumala oli antanut seurakunnalle työntekijöitä siksi, että seurakuntalaiset oppisivat rakastamaan. Tajusin puhuvani jostain, mikä oli ollut minulle tärkeää, mutta ei ollut enää. En enää tiennyt, mitä Jumala minusta tahtoi, ja vielä vähemmän, mitä itse tahdoin.
Silloin lakkasin hakemasta neuvoja ristiriitoihini. Halusin vain kertoa elämästäni jollekin. Halusin nähdä itseni sellaisena kuin olen ja siihen tarvitsin toisen ihmisen peiliksi. Enkä enää halunnut pakottaa itseäni toimimaan vastoin tunteitani.

Ei kommentteja: