Kuuntelen naapurin kiroilua avoimesta ikkunasta. Jokin
minussa kyyristyy kokoon. Samalla lailla kyyristyn toisinaan myös nähdessäni
ihmisiä. Eivät kai he ole minulle vihaisia? En kai sano tai tee jotain, mikä
saa heidät hermostumaan? En kai ole olemassa väärällä tavalla?
Tuttu nainen on tulossa luokseni kylään, vaikka luulin
ehdottaneeni tapaamista kahvilla kaupungilla. Ajattelen siivota. En siivoa, en
vain saa aikaiseksi. Suoritan hiukan tavaroiden kasaamista kauniisiin pinoihin.
Saan lähdettyä kauppaan.
Suojatielle astuessani huomaan ahdistuksen. Tunnistan hylätyksi
tulemisen pelon ja vaille jääneen olon. Ärtyneesti suostun siihen. Olkoon että koen
tulleeni hylätyksi erinäisiä kertoja menneisyydessäni. Olkoon, että olen
itsekin hylännyt. Olkoon että sama saattaa toistuakin. Samassa tunne on poissa.
Vierailu sujuu hyvin.
En saa palautettua omasta elämästäni mieleen tilannetta,
jossa minut olisi oikeasti kokonaan hylätty, vaikka totaalisen vaille jäämisen tunne
ilmaantuu verraten usein mieleeni. Äidin elämässä sellainen kyllä on:
Äidillä on vuotta nuorempi rakas pikkuveli, jonka kanssa he
ovat aina yhdessä. Kun äiti on seitsemän vanha, pikkuveljen uudet kengät
kastuvat helmikuisena lauantaina Helsingin kaduilla ja hän vilustuu.
Sunnuntaina lääkäri käy katsomassa häntä ja määrää lääkettä
valekuristustautiin. Maanantai-iltana veli kuolee sotarintamalta kotilomalla
olevan isän syliin. Isä ravistelee kuollutta lasta. Ei voi olla totta. Rintamalla
hän kuljettaa ambulanssilla haavoittuneita ja kuolevia joukkosidontapaikalle,
kun ei venäläissyntyisenä saa pitää asetta, ja joutuu kotona näkemään oman poikansa
kuolevan.
Myöhemmin äitini kuulee isänsä kertovan peliporukassa,
kuinka kova pala pojan kuolema on hänelle. Olisi mieluummin vaikka likka
kuollut ja poika jäänyt. Isä palaa taas rintamalle, äiti lähettää tytön kesäksi
Ruotsiin muukalaispassilla, vaikka talvisodan aikana äiti oli ollut mukana, ja
veli. Kaikki hylkäävät.
Hän tiesi kuolevansa pian. Häntä pelotti, vaikka kuoleminen nimenomaan kuului hänen elämäntehtäväänsä. Hän oli syntynyt kuollakseen kerran: ”Jos vehnänjyvä ei putoa maahan ja kuole, se jää vain yhdeksi jyväksi, mutta jos se kuolee, se tuottaa runsaan sadon.”
Hän oli saapunut kaupunkiin juhlittuna kuninkaana. Ihailijat etsivät häntä, mutta myös ne, joita hän oli ärsyttänyt ja jotka halusivat päästä hänestä eroon. "Nyt olen järkyttynyt. Mitä sanoisin? Isä, pelasta minut tästä hetkestä! Ei! Juuri tähän on elämäni tähdännyt.”
- Pelko liittyy elossapysymiseen ja kuoleman
mahdollisuuteen, Pietiäinen kertoo. Se syntyy, kun sikiöltä tai lapselta
puuttuu perusturva, kun lasta ei ole toivottu eikä haluttu tai hänet on muuten
hylätty. Peloista syvin on kuolemanpelko, joka on muidenkin pelkojen taustalla.
Tunnemuisti periytyy. Ihminen saattaa muistaa vanhempiensa, isovanhempiensa ja
aiempien sukupolvien tunnekokemuksia lähes kuin kokisi niitä itse.
(Jälleensyntymisusko saattaa olla tämän tunneperimän virheellinen tulkinta,
Pietiäinen arvelee.)
Isäni, nuorin kolmesta pojasta, alkaa veistää puukappaletta.
Hän arvelee, että sen sisältä löytyy lintu. Hänen isänsä tulee paikalle ja
veistää puukappaleesta veneen. Iltaisin isänisä lukee pojilleen iltakirjaa, jonka
uskonnollisuus ahdistaa.
Poika haluaisi kuolla, mutta kolmasti hänen henkensä
pelastetaan. Hänet vedetään takaisin elämään merestä peilikirkkaan jään
loputtua yllättäen, saunasta jossa on häkää, ihanasta valoisasta tunnelista.
Veli on saanut talutettua pökertyvän isänsä pois saunasta kuumaa muuripataa
vasten nojaamaan ja hakenut äitinsä ja naapurin tädin veljeään pelastamaan.
Lauantai-iltana kello kymmeneltä seison ravintola Koulun
vessakopissa enkä avaa ovea. Olen juuri juonut rommitotin typötyhjässä
jazzklubissa ja katsellut lehdettömien puiden kuvia sen seinillä. Päässä tuntuu
siltä, etten halua lisää juomista. Onko minusta ylipäätään yöelämään,
lähtisinkö kotiin. Kotona olen ollut kolme viikkoa toipumassa leikkauksesta.
Kaverit, äiti ja lapset ovat huolehtineet ja pitäneet seuraa. Silti olen
tajunnut yksinäisyyteni ja kokeillut eri tapoja sen murtamiseen. Täällä on
ihmisiä. Onko minusta heitä tapaamaan. Tarvitsenko heitä.
Avaan oven. Kävelen käytäviä katsomaan bändiä ja sen
yleisöä. Nuoria ovat. Kävelen toista käytävää, katsastan luokkahuoneet,
tunnistan pari ihmistä, joista toinen tervehtii, lähden pois.
Kävelen Pankkiin, kävelen senkin salit läpi. En tunne
ketään, mutta alan tuntea oloni viihtyisäksi. Voisin jäädä, mutta minun ei tee vieläkään
mieli juoda. Pyörähdän ulos ja jokirantaan. Katselen lehdettömiä puita.
Yksinäisyyteni on poissa.
- Aito pelko on positiivinen tunne, Pietiäinen väittää. Se
ohjaa toimintaa niin, ettei ylivarovaisuus estä eikä uhkarohkeus vaaranna sitä.
Se antaa kyvyn heittäytyä elämään, ottaa elämisen riskin. Se mahdollistaa
itsensä peliin laittamisen silloinkin, kun on ongelmia tiedossa.
Kielletty pelko ilmenee ylipelkäämisenä eli arkuutena tai
alipelkäämisenä eli uhkarohkeutena, Pietiäinen jatkaa. Antipelon perustila on
turvallisuushakuisuus, joka johtaa passiivisuuteen ja kyvyttömyyteen ottaa
omavastuullisen elämän riski. (Yksi tapa hallita pelkoa on klovnin nauru kuolemalle.)
Nämä muistan hyvin nuoruudestani. Ylipelkäsin rakkautta,
joka antoi vain olla sellainen kuin on. Laskelmoin menettäväni ystävän, jos
alkaisin seurustella hänen kanssaan, sitten kun seurustelu kuitenkin loppuisi.
Laskelmoin vähän muutakin. Mutta eniten pelkäsin vapautta, valinnan vapautta
ammatinvalinnassa ja eettisissä kysymyksissä, vastuuta, omilla jaloilla
seisomista, joka olisi ehkä ollut tarjolla sen rinnalla, joka ei oikein
tiennyt, miten asioiden pitäisi olla.
Niinpä heittäydyin toiseen laitaan, uhkarohkeasti lakkasin
odottamasta sitä varmasti oikeaa, joka tekisi aloitteen, ja aloin seurustella
ensimmäisen halukkaan kanssa, joka sitä paitsi tiesi, miten asioiden kuului
olla. Koetin välillä olla mahdollisimman hankala, jotta hän ymmärtäisi jättää minut,
kun en itse pystynyt jättäytymään yksin. Vielä päättömämmin lähdin mukaan
Paavalin synodin toimintaan vastustamaan nuorena teologian opiskelijana
aktiivisesti naispappeutta, vaikka ihailin ja kunnioitin niitä, jotka eivät
lähteneet. Pääni luuli tietävänsä paremmin.
Naispappeutta vastustavana naisteologina minut kutsuttiin
riemumielin Paavalin synodin hallitukseen ja ohjeistettiin kirjoittamaan gradu raamatullisesta
naisen seurakuntavirasta vaihtoehtona naispappeudelle. Synodin hallituksen kokoukset tuovat
mieleeni sodankäynnin, vaikkei minulla sellaisesta olekaan itselläni kokemusta,
isänisä vain soti sekä kansalaissodan että muutkin, ja isä ajautui
merivartiostoon upseeriksi. Tunneperimää! Viholliskuva oli selvä, strategiat
selvät, kuuliaisuus auktoriteeteille ehdoton.
Kun aikanaan aloin puhua ääneen, etten enää tiennyt, ketkä
naispappeuskysymyksessä olivat oikeassa ja ketkä väärässä, miespapit kysyivät minulta,
enkö pelännyt – joutuvani helvettiin ja vieväni lapset mukanani.
Pelkäsin olevani oikeassa nähdessäni muiden ympärilläni
olevan väärässä. Pelkäsin vastuutani, kun näin, mitä elämä Jumalan yhteydessä
voisi olla ja miten köyhää se yhteisöissäni oli: ilosta, rakkaudesta ja
rauhasta puhuttiin kyllä, mutta niiden odotettiin toteutuvan vasta taivaassa; Kristus ei ollut kovinkaan läsnä muualla kuin sanassa ja sakramenteissa; armo oli vain pääsy taivaaseen.
Pelkäsin jatkuvaa riitaa. Pelkäsin hylätyksi tulemista niin paljon että
hylkäsin itse, ensin synodin, sitten herätysliikkeen, aviomiehen ja lopulta vähän
lapsetkin saadakseni riidattoman eron miehestä. Tein kaiken sen voidakseni
tuntea itse olevani elossa.
Viimeisenä iltanaan aterian
jälkeen hän vetäytyy ystäviensä kanssa puutarhaan. Hän jättää ystävänsäkin
vähän matkan päähän ja rukoilee yksinään: "Abba, Isä, kaikki on sinulle mahdollista.
Ota minulta pois tämä malja. Ei kuitenkaan minun tahtoni mukaan, vaan sinun."
Aikansa pelättyään ja rukoiltuaan hän kohtaa tyynesti sen mitä edessä oli.
Minua pelottaa taas, uskomukseni, jonka mukaan tehtäväni
tässä maailmassa voisi olla tunteiden kohtaamisen ja yksinäisyyden esillä
pitäminen yhtenä mahdollisena tienä Jumalan, ja siis todellisuuden ja
rakkauden, kohtaamiseen. Pelottaa ja antaa rohkeutta.
On pelottavaa haluta jotakin joillekin toisille. Tietää
heitä paremmin, mitä he tarvitsevat. Kuvitella, että se mikä näyttäisi toimivan
omalla kohdalla, voisi toimia muidenkin kohdalla.
Pelkään yhä väittäväni ja vaativani niin kuin parikymmentä
vuotta sitten, että kaikkien pitäisi kokea Jumala rakkautena samalla tavoin
kuin minä. Pelkään asettavani saavuttamattoman tavoitteen.
Peloissani jämähdän. Olen töissä vihdoin saanut kerran kuussa
toteutettavat tavallista kevyemmät Kaarinamessut vastuulleni. En osaa tehdä messua koskevia päätöksiä. En rajaa
sille kohderyhmää, en tarkoita sitä vain nuorille tai vain työikäisille tai
lapsiperheille. Mainostan sitä laiskasti ja epämääräisesti.
Haluan lillua kaaoksessa, katsoa mitä tapahtuu, mihin
suuntaan mennään, lähteekö sana kulkemaan ja kutsuvatko ihmiset toinen toisiaan
paikalle.
Suunta on hyvä, vastaavat papit minulle kokouksessaan, kun
kysyn. Tee tunnemessuja, sanoo piispa retriitissä, vain asiat joihin liittyy
tunteita ovat ihmisille tärkeitä.
Jos teen messuja yksinäisyydestä, pelosta, vihasta,
syyllisyydestä ja häpeästä käsin, löydänkö ketään tekemään niitä kanssani,
vaikka tulossa olisi myös anteeksianto, ilo, rakkaus ja rauha? Onko se edes
välttämätöntä?
Karkotanko loputkin isoset pois messua tekemästä sanoessani,
ettei kenenkään ole pakko tehdä mitään, jos ei ehdi?
Mikä on tämä halu minussa? Tapahtuuko minun tahtoni vai
Jumalan tahto? Vaikka olen vain multaa jos sitäkään, onko tehtäväni silti
jotain? Jotain mistä pitäisi pitää kiinni vastoinkäymisissäkin? Vai olenko
suuruusharhan vallassa, kun kuvittelen että heikkouteni voisi kääntyä
vahvuudeksi, ylivoimakkaista tunteista voisi jakaa muillekin?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti