Minulla on hankaluuksia tunteitteni kanssa. Välillä ne
lyövät reippaasti yli kohtuullisten reaktioiden, välillä lamauttavat minut
paikalleni. Leijun onnellisena muista välittämättä, tai pidän epäilyni omana
tietonani. Vauvana huusin naama sinisenä neuvolan lattialla, kun minua oli
kehdattu rokottaa. Riparilaisena kokeilin, puhuisiko minulle kukaan, jos en
puhuisi kenellekään kahden viikon leirillä.
Olen koettanut metsästää itselleni söpöä diagnoosia, mutten
ole onnistunut. Häikkää on, mutta vaikea sanoa, minkä nimistä. Piirteitäni
tunnistan vähän kaikista häiriöistä, joitten kuvauksia olen lukenut. Olen
lusinut kaksi pitkää terapiajaksoa oppiakseni olemaan ihmisiksi. Kammoan normaali-ihmisen kuvauksia.
Olen huono oppimaan uusia kieliä, paitsi muinaishepreaa.
Sitä opeteltiin teologisessa tiedekunnassa ekana syksynä niin kauniin kaavoin,
että sanojen taivutukset jäivät helposti mieleeni. Teologiseen päädyin, kun
mikään muu ala ei kiinnostanut.
Eräs tunnekaavio kolahti minuun yhtä tehokkaasti kuin
heprean taivutukset. Muita, jotka olisivat kokeneet samanlaista tunnistamisen
riemua sen nähdessään, en ole tavannut - paitsi sen sotaveteraanin, jolla
kaavion alun perin näin hänen omistamansa kirjan kannessa.
Vaille vastakaikua jääminen on vain lisännyt intoani kertoa
kaaviosta. Silloin tällöin joku sentään tuntuu tunnistavan siitä jotakin.
Kaaviossa on ensin järki-ihminen, itsestään ja tunteistaan
vieraantunut suorittaja ja selittäjä, joka hakee hermostuneeseen olotilaansa
helpotusta nautinnoista tai henkisyydestä, turvallisuudesta ja
auktoriteeteista. Hän ei sitoudu elämäänsä, vaan ajelehtii sitä. Hän ahdistuu,
väsyy ja luovuttaa. Kielletyt tunteet varastoituvat kehoon, aiheuttavat
jännityksiä ja sairastuttavat. Hän ei tunne itseään; tunteet eivät sido hänen
kehoaan ja älyään yhteen. Hän kokee olemassaolon tuskaa ja saattaa joutua
toisinaan hallitsemattomien tunneräjähdysten valtaan. Hän ei kestä olla yksin.
Kielletty tunne on tuntematon ja voimakas. Järki-ihminen
luulee ja pelkää tunteiden ottavan hänet valtaansa ja musertavan hänet. Tunteet
uhkaavat hänen aikuisuuttaan ja vahvuuttaan. Ne merkitsevät muutosta pois
vieraantuneisuuden tilasta, ja sitä hän ei halua. Kaavion seuraava kohta, hyppy
tunteisiin on hänelle siksi pelottava kuilun ylitys. Sen hän tekee vasta pakon
edessä, niin kipeänä tai ahdistuneena ettei muuta vaihtoehtoa enää ole.
Näin Antti
Pietiäinen, vyöhyketerapian teoreetikko, kirjassaan Tunne, antitunne,
perimä. Johdatus tunteiden dynamiikkaan. Hänen mukaansa ihminen hakeutuu tässä
kohdin terapiaan kohtaamaan tunteitaan ja antitunteitaan, joihin on paennut
aitoja tunteita, tai hakeutuu muuten prosessoinnin tielle.
Minulla tuohon hyppyyn liittyi uskonnollinen kokemus.
Olin 36-vuotias. Minut vihittiin lehtoriksi marraskuussa
Oulun tuomiokirkossa. Olin vastustanut naispappeutta puolet elämästäni
haluttuani ensin hetken aikaa 17-vuotiaana papiksi ja paettuani hankalia
päätöksiä pojan seuraan, joka sanoi, ettei tunteista kannattanut välittää.
Jumala nimittäin välitti meistä, tuntui miltä tuntui. Olimme sittemmin menneet
naimisiin, olin opiskellut teologiaa, synnyttänyt neljä poikaa, turhautunut
kotona olemiseen, harrastanut huvikseni entistä kiivaammin naispappeuden vastustamista,
koettanut käännyttää vastustajat näkemään, että Jumala on tärkeämpi kuin
Raamattu ja rakkaus tärkeämpää kuin oikeassa oleminen. Naispappeuden
vastustajat jopa maksoivat minulle lopulta palkkaa siitä. Olin uuvuttanut
itseni ristiriidoillani ja hakemassa väsymykseeni helpotusta vihkimyksestä.
Naispappeutta vastustava piispa puki stolan toiselle
olalleni, sillä kuuluisin diakonaattiin enkä papistoon. Hän laittoi kätensä
pääni päälle. Korvani kuulivat: "Jeesus sanoo: Jos joku tahtoo olla minun
palvelijani, seuratkoon minua. Missä minä olen, siellä on oleva myös minun
palvelijani."
Missä minä olen! Kristus on kaikkialla, minä voisin joutua
mihin tahansa, ja Kristus olisi siellä joka tapauksessa!
Piispantalon kahvikutsuilla pidin pyydetyn puheen: Jumala
oli antanut seurakunnalle työntekijöitä siksi, että seurakuntalaiset oppisivat
rakastamaan. Tajusin puhuvani jostain, mikä oli ollut minulle tärkeää, mutta ei
ollut enää. En enää tiennyt, mitä Jumala minusta tahtoi, ja vielä vähemmän,
mitä itse tahdoin.
Lakkasin hakemasta järkeviä neuvoja ristiriitoihini. Halusin
vain kertoa elämästäni jollekin. Halusin nähdä itseni sellaisena kuin olen ja
siihen tarvitsin toisen ihmisen peiliksi. Uskoin, että ihminen kertoo koko ajan
tarinaa omasta elämästään, joko mielessään itselleen tai oikeasti jollekin
toiselle. Kaikki se, mitä ei ota mukaan, aiheuttaa ahdistusta. Mitä tarkemmin
kertoisin ja mitä vaikeampia asioita päästäisin mukaan, sitä enemmän ahdistus
helpottaisi.
En liioin halunnut enää pakottaa itseäni toimimaan vastoin
tunteitani.
Löysin ihmisen, joka suostui kuuntelijakseni ja sittemmin
tunteitteni kohteeksi, mutta piti minuun käsivarren mitan välimatkaa.
Vuosikausia auttoi ja riitti, että minulla oli vaikeneva peili, jonka edessä
sain sisälläni vellovat asiat sanoiksi niin että itse kuulin, mistä saattoi
olla kyse. Sen varassa kestin sisäistä kaaostani.
Tosin aika pian aloin myös odottaa dialogia, vastaavien kokemusten kuulemista häneltä. Sellaistakin tapahtui, muttei niin usein kuin kaipasin. Järki-ihmisen lailla olisin halunnut hallita ja määrätä.
Jossain vaiheessa keskustelukumppanikseni ilmestyi myös
evankeliumien Jeesus. Olin häntä kartellut, koska pelkäsin hänen herättämiään
intohimoja. Mutta kun otin vastaeronneena nelikymppisenä vihdoin
pappisvihkimyksen vastaan, jouduin saarnavuorossa ollessani paneutumaan taas
hänenkin asioihinsa. Tunnistin hänessä ja itsessäni paljon samaa.
Pääosa tämän käsikirjoituksen teksteistä on syntynyt viimeisen
vuoden aikana. Osa niistä pohjautuu lehtikirjoituksiini, ja muutama
romaanikäsikirjoitukseen joka ei koskaan valmistunut. Useimmiten olen niissä
yhä kertonut elämästäni tuolle samaiselle kuuntelijalleni.
Kirjan jaottelu perustuu Pietiäisen kaavioon. Käyn läpi pelon, vihan, syyllisyyden ja häpeän, joita hän kutsuu aidoiksi perustunteiksi vyöhyketerapiassa kokemansa ja kuulemansa perusteella. Kun ihminen on tehnyt ensimmäisen tunnehypyn ja alkaa kuunnella tunteitaan järjen sijasta, juuri nämä tunteet nousevat muitten tunteiden kuten surun alta, hän kertoo, ja usein vielä tässä järjestyksessä. Olin kertonut tunteistani kuusi vuotta, kun näin kirjan ystävälläni, ja tunnistin tunteet kannen kaaviosta heti.
Kuvittelen näkeväni nuo tunteet myös evankeliumien Jeesuksella,
pelon ja vihan selvästi, syyllisyyden ja häpeän päättelemällä niistä
tilanteista, joissa häntä kuvataan. Yhä tapaan kaikkia tunteita myös itsessäni
ihmisiä tavatessani, enkä vain puhtaita tunteita, vaan myös järjen kieltämiä,
kahlehdittuja tunteita, joita Pietiäinen kutsuu antitunteiksi.
Kertomalla niistä vapaudun niistä, niin kuin synneistä
vapaudutaan tunnustamalla ne. Käännyn yhä uudestaan mielessäni pois vanhasta.
Luovun yhä uudestaan itsestäni, egostani, nöyrryn ei miksikään. Elämälläni eikä
persoonallani ole mitään arvoa, millään ei ole. On vain tyhjyys.
Täysin luovuttaneena kykenen täyteen rehellisyyteen, koska
silloin minulla ei ole enää mitään menetettävää. Kadottaessani itseni löydän
itseni, omantuntoni. Uutta voi syntyä, kun vanha on kuollut. Tässä kohtaa
Pietiäinen puhuu toisesta tunnehypystä, joka on ensimmäistäkin vaikeampi.
Rehellisyys kun on järjelle kauhistus, egosta luopuminen mahdoton nöyryytys.
Minulla merkittävin ”toinen hyppy” tapahtui viime keväänä ja
kesänä. Keväällä sain psykologisen testin tuloksen: en soveltunut sillä
hetkellä työnohjaajakoulutukseen. Olin toiminut pappina liki kaksitoista vuotta
ja samassa tehtävässä yli kahdeksan vuotta. Olin turhautuneena harkinnut
seurakunnan tai työalan vaihtamista, mutta laskeskellut nykyisen paikkani edut
niin suuriksi, että olin vain keksinyt hauskoja lisätehtäviä rutiinien
seuraksi. Olin ajatellut että työnohjaajana pääsisin keskustelemaan asioista
pintaa syvemmältä.
Katsoin
paperiin kuin peiliin. Niin, tuolta minä näytän, tuollainen minä olen. Tuossa
ovat selkeät piirteeni ja tuossa ailahtelevat. Suhtaudun tosiaan
epäonnistumisiin optimistisesti ja onnistumisiin pessimistisesti. Mutta että
joku psykologi voi puolestani päättää että kaipaamieni haasteiden kannattaisi
liittyä itsenäiseen työhön kuten kirjoittamiseen eikä vuorovaikutuksellisiin
juttuihin, jotta en väsyisi liikaa!
Seuraavana kesänä seurakuntayhtymän juhannusjuhlissa
puhuin äidin muinaispuku päälläni yhdessä laulettujen kansanlaulujen ja kuunneltujen
runojen pohjalta siitä, kuinka ihminen kohtaa luonnon, Jumalan ja omat
tunteensa yksin, ilman seurakuntaa. Kuinka pelko on Jumalan kohtaamisen merkki
(älkää pelätkö), kuinka pelon lisäksi viha, syyllisyys ja häpeä on kohdattava
ennen kuin voi luopua itsestään ja antaa itselleen anteeksi. Kuinka ehkä
vasta sitten on ilo, rakkaus ja rauha. Puhuin suunnittelemattomia. Sain kehuja
(olen varmaan maallikko kun puhuin niin hyvin) ja lamaannuin viikoksi, kunnes tajusin:
Tässä se nyt ehkä on, minun tehtäväni tässä maailmassa:
tarjota mahdollisuutta itsetutkisteluun. Muitten asia on, miten he tarjoukseen
vastaavat. Kyse ei enää ole siitä, millainen minä olen, vaan siitä, mitä minun
kauttani tulee tehdyksi. Jokin minussa kukkii ja hedelmöi.
Pietiäinen kutsuu aidoiksi syvemmiksi tunteiksi sitä uutta,
mikä syntyy, kun vanha on lakannut olemasta ja kuollut. Ensimmäisen aidon
syvemmän tunteen nimi on Anteeksianto. Se on omaantuntoon liittyvä inhimillinen
kyky, joka edellyttää totuuden hyväksymistä itsestä, vanhemmista ja muista
sellaisenaan ilman selittelyjä. Ilman väärän teon tunnustamista anteeksianto ei
ole aito. Aito anteeksianto on omantunnon pakottava halu vapautua pelosta,
vihasta, syyllisyydestä ja häpeästä sekä halu oppia tuntemaan itsensä.
Rakastuminen antaa voiman tunnustaa toiselle kaiken kuin
lapsi. Pöytä puhdistuu vanhasta ja voidaan alkaa rakentaa uutta. Toinen syvempi
tunne onkin rakkaus, Jumalan ominaislaatu. Rakkaus on ihmisen kyky iloita
siitä, että on olemassa ja että olemassaolo antaa mahdollisuuden antamiseen ja
antamisen iloon, itsestään ilman pakkoa, Pietiäinen kirjoittaa ja minä
allekirjoitan, vaikka antamiseni onkin ajoittaista ja lähinnä tätä
kirjoittamista. Rakkaus on tila, jossa vain on. Se ei odota vastapalvelusta
eikä muutakaan palkkiota. Jatkuva pyrkiminen saada lisää on poissa. Rakkauden
vastaanottaminen on yhtä vaikeaa kuin sen antaminen, sillä sitä varten pitää
kokea olevansa arvokas ihmisenä.
Rakkauden ja ilon jälkeen tulee vielä syvempi tunne. Sillä on
neljä nimeä: Totuus, Rauha, Onni ja Vapaus. Omatunto ohjaa ihmistä kohti tietoa
hyvästä ja pahasta, kohti totuutta ihmisestä itsestään, ja samalla kohti hänen
elämänsä tarkoitusta. Totuus tuo levon ja rauhan levottomalle. Se ei tavoittele
mitään, kuten järki. Se vain on ja kysyy, mikä on oikein ja mikä väärin. Se
vapauttaa kaikesta vallankäytöstä. Minä olen mitä olen, muut ovat mitä ovat.
Vasta rakkaus paljastaa totuuden, sillä sen kohtaamiseen tarvitaan luottamusta.
Totuus on tunnetila, johon sisältyy täydellinen vapauden
kokemus ja nyt-hetki. Toiminta, jopa rakastava antaminen loppuu aidon onnen tai
sisäisen rauhan hetkellä. Aika, ajatukset, minä, paikka ovat poissa. Ollaan
vain, välittömästi yhtä kaiken kanssa, odottamattomasti, tavoittelematta edes
tätä olotilaa.
Minulle nämä Pietiäisen kuvaukset syvemmistä tunteista
tuovat mieleen ajatuksen, jonka mukaan Kristus on läsnä uskossa: "en enää
elä minä, vaan Kristus minussa". Itsestä on luovuttu, Jumalan henki
vaikuttaa ihmisen kautta, salatulla tavalla ihminen ja Jumala ovat yhtä, ja
yhtä selittämättömiä pohjimmiltaan.
Syvempiäkin tunteita pakenemme antitunteisiin, Pietiäinen
huomauttaa. Tunnen myös ne kaikki itsessäni.
Tunnekaavioon kuuluu kahden hypyn ja seitsemän tunteen
lisäksi vielä jokaiselle tunteelle kaksi antitunnetta: Jos en uskalla pelätä,
olen arka tai uhkarohkea; jos en vihata, olen kiltti tai katkera; jos en
rohkene kokea syyllisyyttä, syyllistyn turhastakin tai syyllistän muita; jos en
häpeä, olen joko viaton enkeli tai täysin häpeämätön. Jos en kykene
anteeksiantoon, takerrun tai pakenen; jos en rakkauteen, olen egoisti tai
uhrautuja; jos en totuuteen, jään elämänvalheen tai megatotuuden vangiksi.
Sivupalkissa olevaan Kootut tunteet -juttuun olen koonnut
toukokuussa omia ja Jeesuksen tunteita. Kesän aikana aion käydä kirjoitukset
taas läpi. Koetan kirjoittaa mukaan juttua antitunteista, tavalla tai toisella.
Metsästän hetkiä, jolloin en ole uskaltanut tuntea tunteitani, ja olen sen
seurauksena reagoinut joko liian varovasti tai voimakkaasti. Ennakko-oletuksena
arvelen Jeesuksen reagoineen niin kuin on oikein ja autuaallista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti