Lapsi, lämpöisenä niljakkaana
Eevan vatsalla, hänen lävitsensä kulkeneena. Irrallisena ihmisenä. Eeva
kosketti lasta kömpelösti. Silitti, jätti kätensä sen ympärille. Hän oli äiti! Elämän
antaja, luoja. Aatamin silmistä hän luki samaa iloa kuin tunsi sisällänsä. Yhdessä
he olivat antaneet elämän lapselleen, yhdessä Jumalan kanssa ja avulla! Yhdessä
Eeva, Aatami ja Kain olivat perhe! Vaikka sattui. Vaikka hetki sitten
tuskastutti kaikki.
Tämä lapsi saisi paremman
elämän kuin hän. Tämä saisi tuntea kaikki tunteensa, saisi rohkeasti kertoa,
milloin pelotti ja mikä suututti. Tämä saisi olla oma itsensä. Tämän ei
tarvitsisi kärsiä äitinsä ja isänsä virheistä.
Ei ennen kuin tulivat hankalat
hetket. Ei ennen kuin Eeva ja Aatami olivat taas itse eksyksissä. Ei ennen kuin
Eeva huomasi, että lapsi oli hiljaa jos sitä käski olemaan hiljaa.
Vaikeista asioista ja tunteista oli
helpompi vaieta kuin puhua, niin aikuisten kesken kuin lapsillekaan. Oli
helpompi koettaa päätellä, mitä toinen ajatteli ja halusi, kuin kysyä. Elämästä
tuli laskelmoitua kaupankäyntiä.
Kainista tuli isona maanviljelijä
ja –omistaja, ja hänen veljestään Abelista paimentolainen ja keräilijä. Kerran
Kain toi Jumalalle uhrilahjaksi maan satoa ja Abel toi lampaidensa
esikoiskaritsoja ja niiden rasvaa. Jumala ilahtui Abelin uhrista, mutta
Kainista ja tämän uhrista hän ei piitannut.
Silloin Kain suuttui kovin ja hänen
katseensa synkistyi. Jumala kysyi Kainilta: "Miksi sinä suutuit ja
katselet synkkänä maahan? Jos teet oikein, voit kohottaa katseesi, mutta jos et
tee, on synti ovella vaanimassa. Sinua se haluaa, mutta sinun on pidettävä se
kurissa."
Häpeä lähti nousemaan ylös Kainin vatsanpohjasta, takerteli
kurkussa ja hiipi poskia pitkin silmiin. Hänen lahjansa ja hän itse eivät
kelvanneet! Hänen parhaansa! Hänen vaivannäkönsä tulos!
Julkinen häpeä oli pahinta, mitä Kain saattoi kuvitella.
Apua ja selitystä hän ei voinut siksi hakea edes Jumalalta. Salaisuutta ei voinut
paljastaa.
Kain vaikeni Jumalalle, mutta sanoi veljelleen: "Lähde
mukaani."
Abel ei nähnyt veljensä häpeämättömyyttä eikä padottua
kiukkua. Hän halusi kaiken näyttävän kauniilta ja kunnolliselta. Peritty piiloteltu
häpeä teki hänestä viattoman enkelin, yliymmärtäjän, joka sopeutui ja suostui
kaikkeen pelätessään hylätyksi tulemista.
Kun he olivat
kulkeneet jonkin matkaa, Kain kävi Abelin kimppuun ja tappoi hänet.
Jumala vaati totuutta ja kysyi
Kainilta: "Missä on veljesi Abel?"
Kain vastasi: "En tiedä.
Olenko minä veljeni vartija?"
Jumala sanoi: "Mitä oletkaan
tehnyt! Etkö kuule, kuinka veljesi veri huutaa minulle maasta? Nyt olet kirottu
etkä voi jäädä tänne, sillä tämän maan oli avattava suunsa ja otettava vastaan
veljesi veri, jonka sinä vuodatit. Kun koetat viljellä maata, se ei enää ruoki
sinua, vaan sinun on harhailtava kodittomana ja pakolaisena maan päällä."
Kain koetti takertua Jumalaan:
"Syntini rangaistus on minulle liian raskas kantaa. Kun sinä nyt karkotat
minut tältä seudulta, minä joudun pois kasvojesi edestä. Minun on harhailtava
kodittomana ja pakolaisena maailmalla, ja silloin kuka hyvänsä, joka minut
kohtaa, voi tappaa minut."
Mutta Jumala varustaa hänet
itsenäiseen elämään: "Ei, vaan kostettakoon seitsenkertaisesti sille, joka
tappaa Kainin."
Ja Jumala pani Kainiin merkin,
ettei kukaan, joka hänet kohtaa, tappaisi häntä. Niin Kain lähti pois Jumalan
kasvojen edestä ja asettui asumaan Nodin maahan Eedenin itäpuolelle. Mutta
Jumalan suojelus seurasi häntä, muistuma vuoropuhelusta Luojan kanssa, ja mielikuva
paikasta, jossa kaikki oli hyvin.
(1. Mooseksen kirja 4. luku)
Päivitetty 17.6.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti