Alkulaulu 23. Jokapäiväinen
leipä
Johdanto
”Pelko kasvaa maailmassa, veli vihaa vielä
veljeänsä,” lauloimme.
Kuulemme
usein pelon tai vihan tullessa puheeksi: ”Ei puhuta näistä”, ”En halua tietää
enempää”, ”Puhutaan jostain iloisemmasta asiasta”.
Pelko
ja viha ovat kuitenkin ensimmäisiä nimeltä mainittuja tunteita Raamatussa: ihmistä
pelotti, kun hän huomasi toimineensa vastoin Jumalan tahtoa, ja tuon
rikkomuksen seurauksena mainitaan mm. viha ihmisen ja käärmeen välillä.
Pelko
ja viha ovat myös jokaisen ihmisen varhaisimmat tunteet. Ehkä jo ensimmäisessä parkaisussamme
oli pelkoa tätä niin erilaista maailmaa kohtaan kuin äidin kohtu. Ehkä muistamme
lapsuudestamme hylätyksi tulemisen pelon, kun olimme tehneet jotain tuhmaa. Pelko
esti meitä olemasta tottelemattomia, pelko suojelee elämäämme.
Vihallakin
on tehtävä. Lempeimmillään viha on kyky sanoa ”ei”: ”Minulle tämä ei käy”. Tätä olemme opetelleet varsinkin uhma- ja murrosiässä suhteessa vanhempiimme.
Viha piirtää meille ääriviivat, näyttää että olemme erillisiä, itsenäisiä ihmisiä, joilla on oma tahto.
Viha piirtää meille ääriviivat, näyttää että olemme erillisiä, itsenäisiä ihmisiä, joilla on oma tahto.
Rukoilkaamme: Jumala, sinä olet välillä
vihainen minulle, syystäkin.
Minä olen välillä vihainen muille ihmisille, jotka eivät toimi
niin kuin tahtoisin, ja itselleni, kun minäkään en toimi oman tahtoni mukaan,
ja sinullekin, samasta syystä.
Anna vihan opettaa minulle, miten elää omana itsenäni,
yhdessä muiden kanssa, sinun edessäsi. Aamen.
Virsi 453
Evankeliumit ja saarna
Jeesus oli
välillä vihainen. Jo kaksitoistavuotiaasta meille kerrotaan, kuinka hän
toimi vastoin vanhempiensa tahtoa, sanoi teoillaan vanhemmilleen ”ei” ja jäi
Jerusalemiin, vaikka olisi pitänyt lähteä kotiin. Kun hän monen päivän
etsimisen jälkeen löytyi temppelistä, hänen äitinsä kysyi:
”Miksi teit meille tämän? Isäsi ja
minä olemme etsineet sinua, ja me olimme jo huolissamme.”
Kaksitoistavuotias vastasi: ”Mitä te minua
etsitte? Ettekö tienneet, että minun pitää olla isäni luona?”
Ja kun Johannes alkaa kertoa hänen
toiminnastaan aikuisena, hän aloittaa (Joh. 2): 1
Viikon kolmantena päivänä vietettiin Galilean Kaanassa häitä. Jeesuksen äiti
oli siellä, 2 ja myös
Jeesus ja hänen opetuslapsensa kutsuttiin häihin.3 Viini loppui kesken, ja äiti sanoi
Jeesukselle: "Heillä ei ole viiniä." 4 Mutta Jeesus vastasi: "Anna minun
olla, nainen. Minun aikani ei ole vielä tullut."5 Hänen äitinsä sanoi palvelijoille:
"Mitä hän teille sanookin, tehkää se."
Sillä kertaa Jeesus vielä lopulta
taipui äitinsä tahtoon ja teki ihmeen. Johannes jatkaa kertomustaan:
13 Juutalaisten
pääsiäisjuhla oli tulossa, ja Jeesus lähti Jerusalemiin. 14 Hän näki temppelissä kauppiaita, jotka myivät
härkiä, lampaita ja kyyhkysiä. Siellä istui myös rahanvaihtajia.15 Jeesus teki nuoranpätkistä ruoskan ja ajoi
heidät kaikki temppelistä lampaineen ja härkineen. Hän paiskasi vaihtajien
rahat maahan ja kaatoi heidän pöytänsä. 16 Kyyhkysten myyjille hän sanoi: "Viekää
lintunne pois! Älkää tehkö Isäni talosta markkinapaikkaa!"
Jeesus tiesi, kuka oli suhteessa
lähimpiinsä ja uskonnolliseen systeemiin. Hän tiesi, missä meni raja hänen ja muiden
välillä.
Vihastuminen on oikein. Jeesus ei
antanut heti anteeksi, niin kuin me nykyään helposti yritämme painaa kaiken
villaisella. Hän ilmaisi suoraan asiat, jotka olivat hänen silmissään väärin.
Viha auttaa meitä pysymään
itsenäisinä ihmisinä – ja itsenäisenä valtiona. Luin hiljattain jostain jonkun
tutkineen talvisodan ihmettä. Mikä sai suomalaiset pitämään puolensa ylivoimaisen
vihollisen edessä? Vanhastaan asia on selitetty isänmaanrakkaudella, mutta
tuossa kirjoituksessa isänmaanrakkauden takana nähtiin monta muuta asiaa. Yksi niistä
oli viha ja toinen velvollisuuden tunto.
Kun kuukausi sitten kokoonnuimme
lukemaan evankeliumeista kertomuksia, joissa Jeesuksen voisi kuvitella olevan
vihainen, ja valmistelemaan tätä messua, mukana oli eräs vanha rouva, joka
kertoi isästään: sotaa isä vihasi ja systeemiä, joka käytti ihmisiä
pelinappuloina, ei niinkään vihollisia.
Tuntematon sotilas ja Finlandia; kenttähautaus:
1.40 – 3.10 http://www.youtube.com/watch?v=dRvHsbrkJws
Vihaa voi käyttää myös väärin. Sen voi
koettaa vaieta pois, niin kuin sodan jälkeen ei oikein ollut lupaa puhua sodasta.
Meidät on kasvatettu kilteiksi, tukahduttamaan vihamme, siirtämään se valheellisesti
muualle niin kuin Aatami syytti naista, jonka Jumala oli hänelle antanut, ja
Eeva käärmettä, joka hänet petti. Tukahdutettu viha asettaa meidät uhrin
asemaan ja estää meitä kantamaan vastuuta omasta elämästämme.
Kilttejäkin tarvitaan, todettiin
suunnittelukokouksessamme. Tarvitaan sitä, että teemme hyvää toisillemme, mutta
jos unohdamme omat tarpeemme kokonaan, olemme hakoteillä.
Väärällä tavalla kiltti ei osaa sanoa
”ei”, hän hymyilee vain. Hän antaa uudestaan ja uudestaan nujertaa itsensä. Syntyy
itsesääli, huono itsetunto ja lopulta kyvyttömyys tehdä päätöksiä ja toimia. Kiltti
odottaa, että joku muu toimisi hänen puolestaan.
Leipäjono: 0.05-0.30 http://www.youtube.com/watch?v=BzdLLAhVjZM
Tukahdutettu viha voi näyttäytyä myös
katkeruutena. Katkera kohdistaa vihansa itseään heikompiin ja halveksii heitä.
Kiltteyden tai katkeruuden alle
patoutunut viha saattaa purkautua hallitsemattomina tunneräjähdyksinä. Lyödään
ja tapetaan ja joudutaan vankilaan. Kiellot ja sopimukset eivät auta, ne vain
siirtävät väkivaltaa esimerkiksi kodeista kaduille ja vanhemmilta lapsille.
Jotta katkeruuden ja vihan kierre
katkeaisi, pitäisi kummankin osapuolen kohdata omat tunteensa ja niitten ilmenemismuodot. Ei ole erikseen uhria ja syyllistä. Jokaisella
osapuolella on vastuunsa.
Suomessa jatkosodan päätyttyä
etsittiin sotasyyllisiä ja vaiettiin hienotunteisesti. Tuon vaikeista vaikenemisen perillisiä olemme vieläkin.
Etelä-Afrikassa toimittiin toisin rotusorron päätyttyä. Totuuskomissiossa rikoksen uhrit ja rikoksia tehneet kuulivat toisensa kertomuksia tapahtuneista vääryyksistä. Asioista puhuttiin ja niitä soviteltiin.
Etelä-Afrikassa toimittiin toisin rotusorron päätyttyä. Totuuskomissiossa rikoksen uhrit ja rikoksia tehneet kuulivat toisensa kertomuksia tapahtuneista vääryyksistä. Asioista puhuttiin ja niitä soviteltiin.
Rakentava viha tuo epäkohdat julki ja tekee niille jotain. Meidän
Jumalamme on Rakkaus, mutta hän on myös Totuuden Henki.
Johdatus rippiin
Laulamme kohta Synnintunnustuslaulun. Kuuntelemme sitä
ennen hetken muuta musiikkia. Voimme kuunnellessamme miettiä, mille asioille
olemme olleet vihaisia ja mille asioille meidän pitäisi olla vihaisia.
Synnintunnustuslaulu 53
Synninpäästö
Kiitoslaulu 65. Kulmakivi
Uskontunnustus
Johdatus rukous- ja
ehtoollisosaan
Ehtoollispöydässä saamme kohdata Jeesuksen, joka maksoi
rehellisyydestään hengellään. Hän haluaa antaa meille itsensä ja rohkaista
meitä elämään omana itsenämme.
Rukoushelmialttarilla voi rukoilla sanoitta siirtämällä eri
värisiä lasihelmiä isoon kulhoon sen mukaan, mitkä helmiä kuvaavista
tunnesanoissa herättävät itsessä jotakin.
Viha-alttarilla on netistä löytyneitä asioita, jotka
tulivat esiin päihdetyön päiväkeskuksessa keskustellessamme, sitten kun oli
päästy yli siitä, että eihän me täällä olla mistään vihaisia.
Aukeamisen ja pehmenemisen alttari kertoo, kuinka Pyhä
Hanki voi päästää vihan pimennoistaan pois.
Kolehtilaulu 22. Hän on
pyyhkivä kaikki kyyneleet
Ehtoollisrukous
Jumalan Karitsa
Ehtoollinen + lauluja
10.
Mitä silmät ei nää
3.
Katso meitä
95.
Pidä minusta kiinni
Kiitosrukous
Virsi 501
Esirukous
Herran siunaus
Loppulaulu 9. Anna mun etsiä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti