torstai 28. maaliskuuta 2013

En enää elä minä

Palmusunnuntaina kävin Tuomiokirkossa kuuntelemassa Bachin Johannes-passion. Edellisestä kerrasta tuli kuluneeksi 35 vuotta.

Kuuntelin Bachin (ja suomentajan) tulkintaa tapahtumista. Kuuntelin ja tunnistin: tämä oli minulle jossain määrin totta tai ainakin kaipauksen kohde 1978 Johanneksen kirkossa Helsingissä:

Oi suuri rakkaus, rakkaus vailla määrää,
joka sinut vie tälle tuskan tielle.
Elin maailman iloissa ja riemuissa,
ja sinun täytyy kärsiä!

--

Päästääkseen minut syntieni näännyttävistä siteistä
Vapahtaja antaa sitoa itsensä.
Parantaakseen minut täydellisesti syntieni taakasta
antaa hän haavoittaa itsensä.

--

Kallis Vapahtajani, saanko sinulta kysyä:
Kun sinut nyt on naulittu ristille ja itse olet sanonut:
Se on täytetty! Onko minut vapautettu kuolemasta?
Voinko tuskasi ja kuolemasi kautta periä taivaan valtakunnan?
Onko koko maailman vapautus tässä?
Et voi tosin tuskaltasi sanoa mitään.
Kuitenkin pääsi painaen nyökkäät hiljaisesti: Kyllä!

--

Kuuntelin evankelista Johanneksen sanoja. Kuuntelin Jeesuksen sanoja, jotka valkoiseen pukeutunut pohjalaisbasso lauloi. Kaikesta etäännytyksestä huolimatta tunnistin jotain itsestäni nyt tai ainakin kaipaukseni kohteen. "Kristinuskon salaisuus on että jokainen tietää olevansa Jeesus."

Ketä etsitte?
Minä se olen.
Ketä etsitte?
Minähän sanoin teille, että minä se olen. Jos te siis minua etsitte, antakaa näiden mennä!
Enkö joisi sitä maljaa, jonka Isä on minulle antanut?
Olen aina opettanut synagogissa ja temppelissä enkä ole tehnyt mitään salassa.
Jos puhuin pahasti, näytä toteen, että se oli pahasta. Jos tein oikein, miksi minua lyöt?
Sinäpä sen sanoit, että olen kuningas. Olen sitä varten syntynyt ja tullut maailmaan, että todistaisin totuuden puolesta. Jokainen joka on totuudesta kuulee ääneni.
Vaimo, katso poikasi!
Katso äitisi!
Minun on jano!
Se on täytetty!

Katson ihmistä, joka uskaltaa olla se mikä on. Kantaa vastuun itsestään, tekemisistään ja sanomisistaan ja vielä ihmisistä lähellään. Ilmaisee tarpeensa ja harminsa. Antautuu keskusteluun. Ei salaile. Kestää sen mitä tuleman pitää.

Katson Jumalaa joka on yhtä ihmisen kanssa.

Ei kommentteja: