sunnuntai 30. kesäkuuta 2013

Missä likapyykki pestään?



Olen ollut nyt viisi viikkoa kesälomalla ja toivoakseni työstänyt viimein valmiiksi kokonaisuuden, jossa on tunteita käsitteleviä tekstejäni lähes kahdenkymmenen vuoden ajalta. Nyt olen vaiheessa, jossa kerron tärkeille ihmisilleni, mitä olen heistä kirjoittanut. Useimmille jutut ovat tuttuja aiemmista lukukerroista. Nyt neuvottelen siitä, paljonko voin mistäkin tilanteesta kertoa.

Kun kerron tunteista, kerron väistämättä henkilökohtaisista asioista ja yhtä väistämättä myös muista kuin itsestäni – tai tarkemmin sanoen siitä, miten olen muita ihmisiä ja itseäni tulkinnut. Kerron siis asioista, jotka moni kokee yksityisiksi, ja niistä lukemisen tirkistelyksi. 


Ennen yksin hakemaani avioeroa riitelimme viisi vuotta. Likapyykin peseminen ei onnistunut kotona, eikä se onnistunut pariterapiassa. Riitelimme paljon myös naispappeudesta. Mielestäni aihe on yleisesti kiinnostava, ja rinnastettavissa muihinkin idealistisiin ajatusrakennelmiin.

 

Tapani väittää kaikkeen vastaan näyttää periytyvän kummastakin suvustani. Minusta on yleisesti mielenkiintoista pysähtyä hetkeksi myös sukutarinoihin, niihin ei niin kauniisiinkin. Niissä on elämän maku, vaikka olisivat kipeitäkin. Ne auttavat usein oivaltamaan jotain omistakin käyttäytymismalleista ja tarvittaessa muuttamaan niitä


Kirjan merkeissä tapasin äitini. Istuimme vastakkain ja kävimme taas kerran läpi minun muistojani ja hänen kokemuksiaan niistä.

Seuraavana yönä näin unen. Siinä äiti ajoi autoa ja minä istuin kyydissä metsäisellä tiellä.   Kaarteessa jonka tunsin entuudestaan auto ajoi ojaan. Siitä lensi sohva niitylle. Äiti kömpi siihen nukkumaan ja toipumaan ojaanajosta. Minä menin tyytyväisenä nukkumaan autossa olevaan sänkyyn. Kohta matka jatkuu!


Kolumni Kaarina-lehteen 3.7.2013

Ei kommentteja: